Stalen monumenten in Amsterdam als de 'Knakenpaal' bij de Nederlandsche Bank, de 'Knoop' aan het IJ en de granieten cirkel voor de Stopera. Van wie dit werk was en dat het om dezelfde maker ging, wist ik niet.
Hier in Noord weer eens langs het hoofdgebouw van het vroegere heropvoedingskamp Asterdorp uit 1927. Affiches van expositie De Jonge Volten lokten ons naar binnen. Een mooie bescheiden expositieruimte. Dit poortgebouw is niet afgebroken, omdat kunstenaar André Volten het in 1952 gekraakt had en er woonde en werkte tot z'n dood in 2002. Hij is vooral bekend om zijn abstracte staalsculpturen in de openbare ruimte. Ervaring deed hij op bij de NDSM-werf, waar hij op z'n vijfentwintigste als lasser ging werken.
Constructief staalwerk geëxposeerd op zware ijzeren H‑balken. Aan de wanden zijn vroege schilderijen en reliëfs. Geometrische vormen. Boven het atelier van Volten, nog helemaal intact. Veel schaalmodellen van hout en metaal. Ook een kleine 'Knoop'. En overal functionele zelfgemaakte kasten met lades en vakken. Hij hield van orde.
Ik ook. Voelde verwantschap. Het maken, de werkplaatsen, de geur van hout en ijzer. Ik heb ooit een lascursus gedaan en houd van ambachtelijk bezig zijn. Op kunstacademie St. Joost zat ik op plastische vormgeving, maar ik werkte het liefst constructief met hout of met herhaling van houten basiselementen.
Terug over de Distelweg naar de 'Knoop' aan het IJ. Verbindingsmonument tussen Noord en het Amsterdam van de overkant (1996). Twee stalen schakels en één been in het water. Ik voel nog de NDSM er in.